Przejdź do treści

Rally CommunicationUMA motowizja.jpg

GSMP

Od maja do września – pięć emocjonujących miesięcy z GSMP 2017

Sezon 2017 zapisał kolejny ważny rozdział w historii Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
opublikowano31.12.2017

Walka o mistrzowskie tytuły rozegrała się na trasach sześciu wyścigowych weekendów. W kalendarzu finalnie zabrakło wyścigu w Siennej, ale zawodnicy zmierzyli się w walce na trasach 43. Bieszczadzkiego Wyścigu Górskiego (Załuż – 12-14 maja), 4. Wyścigu Górskiego Magura Małastowska (Małastów – 23-25 czerwca), 9. Wyścigu Górskiego Limanowa - Przełęcz pod Ostrą (Limanowa – 14-16 lipca), czy 20. Grand Prix Sopot-Gdynia (Trójmiasto - 18-20 sierpnia). Jedyną w tym sezonie imprezą rozgrywaną poza granicami Polski był wyścig w Jankov Vrsok w słowackich Banovcach (28-30 lipca), a rola finałowych dwóch rund po raz kolejny przypadła wyścigowi w Korczynie, gdzie po raz czternasty odbył się Wyścig Górski Prządki (15-17 września).

Klasyfikacje generalne GSMP 2017:

Cykl miał w tym roku mocne otwarcie, ponieważ do rywalizacji w Załużu, w ramach połączonych rund Międzynarodowego Pucharu w Wyścigach Górskich (FIA IHCC), Pucharu Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ) i Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, stanęła rekordowa liczba 100 kierowców. Na wielu tegorocznych rundach padały podobne rekordy frekwencji, a łącznie na koniec sezonu w „generalne” sklasyfikowano blisko 150 zawodników w samochodach („z dachem” z nadwoziem zamkniętym, formułach z nadwoziem otwartym i samochodach historycznych). W samym tylko Załużu rozdano zwycięzcom łącznie 241 statuetek.

W pierwszym wyścigowym weekendzie spotkała się czołowa trójka zawodników sezonu 2016 – Mistrz Polski Igor Drotar i wicemistrzowie Waldemar Kluza i Sebastian Dubaj. Kierowca z Wieliczki zgotował kibicom niespodziankę i do Załuża przywiózł swoją nową wyścigową broń – Skodę Fabia S2000. Już w sobotę powtórzył wyczyn z zeszłego roku i już w debiucie wywalczył pierwsze zwycięstwo. Łącznie Kluza wygrał aż 8 z 12 rund i po raz pierwszy w swojej karierze może cieszyć się z tytułu Mistrza Polski. Dubai na najwyższym stopniu podium stał dwukrotnie (runda numer II i V) i długo przewodził stawce, ale finalnie zamyka ten sezon z tytułem I Wicemistrza. Już po zakończeniu GSMP wzbogacił tegoroczny dorobek o drugie wicemistrzostwo w generalce, wicemistrzostwo Kategorii II oraz pierwsze lokaty w grupie E2-SH i klasie E2-SH+2000 wywalczone w słowackim czempionacie. II wicemistrz GSMP 2017 Roman Baran musiał walczyć o tytuł do ostatniego zakrętu trasy w Korczynie, a po niezwykle zaciętym pojedynku pokonał Mariusza Steca (który powrócił na „góry” za kierownicą Forda Fiesta Proto) zaledwie o jeden punkt!

Pięć sezonowych zwycięstw to dorobek Mistrza Polski GSMP 2017 Historycznych – Wojciecha Subocza, który w tym roku postawił na starty w pięknym Porsche Carrera 2. Podium tej klasyfikacji w całości należało do Wojciechów – Koczeskiego (Subaru Legacy RS), który aż 10-krotnie stawał na podium i ustąpił mistrzowi zaledwie 5 punktami. Trzecim kierowcą, który przekroczył granicę 100 zdobytych punktów był Wojciech Myszkier (VW Golf II GTi). Czołowa dwójka ex-aequo sięgnęła po tytuł Mistrza Polski GSMP 2017 w kategorii C4.2, a młodszy z braci Myszkierów po mistrzostwo w klasie C4.2-D. Czwarty w „generalce” Jerzy Nowakowski triumfował w kategorii C2.

Grupa E-I i klasy:

Na każdej z 11 ukończonych rund Waldemar Kluza stawał na podium w Grupie E-I i wyprzedził Dubaia (Mitsubishi Lancer Berg Monster) aż o 51 punktów, a podium uzupełnił Roman Baran (Mitsubishi Lancer), przed Mariuszem Stecem (Ford Fiesta Proto Stecmotosport), Andrzejem Szepieńcem (Mitsubishi Lancer), Słowakiem Igorem Drotarem (Skoda Fabia R5). W czołowej dziesiątce znaleźli się jeszcze Boczek (Mitsubishi Lancer) i dwa Porsche 911 Turbo Tomasza Myszkiera i Jakuba Kurowskiego. Najstarszy z braci Myszkierów w dwóch końcowych weekendach wyścigowych zamienił tylny napęd na ten na cztery koła i pojawił się za kierownicą Skody Fabia WRC. W Top 10 znalazł się jeden zawodnik w samochodzie z napędem na przód - Mistrz Polski w klasie E-I-2000 – Przemysław Pieniążek (Renault Clio). Jarosława Adamiaka (Honda Civic) i Marcina Staniaka (BMW 318 IS), I i II wicemistrza tej klasy na finiszu dzieliły zaledwie 4 punkty. Spośród 51 kierowców grupy E-I wyłoniono jeszcze jednego mistrza - Ryszard Żyszczyński (BMW E36) triumfował w klasie E-I+2000 (4x2).

Grupa A:

Walka w tej grupie należała do jednych z najbardziej zaciętych i wyrównanych w całym sezonie 2017, a różnice czasowe na poszczególnych podjazdach nie rzadko liczona był w setnych, a nawet tysięcznych częściach sekundy. Wyścigową bronią czołówki tej kategorii są przede wszystkich różne ewolucje kultowego japońskiego Mitsubishi Lancera. W Załużu po dwa zwycięstwa sięgnął Grzegorz Kozioł, ale już po rundach w Magurze między nim, a Piotr Ostrowskim panował punktowy remis. Późniejszy Mistrz Polski Grupy A i Klasy A+2000 przeważył szalę zwycięstwa na swoją korzyść dopiero pod koniec sezonu, a Grzegorz Kozioł pożegnał się z GSMP 2017 mocno rozbijając samochód w sobotniej części wyścigu w Korczynie. O najniższy stopień podium rywalizowali Robert Sługocki (Evo X) i Szymon Piękoś (Evo VIII), dla którego był to pierwszy sezon w samochodzie czteronapędowym. Debiutant stracił do swojego konkurenta 5 punktów. W środku sezonu do tego grona dołączył Michał Ratajczyk i w czterech rundach dwukrotnie wygrywał. W generalce, za kierowcami Lancerów, jako piąty finiszował Konrad Biela, który w przednionapędowym Renault Clio III RS wywalczył Mistrza Polski GSMP 2017 w klasie A-2000.

Wygrywając aż 9 rund wypracował 30 punktów przewagi nad drugi w tej klasyfikacji Szołkiem (Honda R3C) – debiut w nowym samochodzie można zaliczyć więc do bardzo udanych. Konrad zdominował A-2000, ale na podziale tytułów w A-1600 zaważył zaledwie 1 punkt. Maciej Sołobodowski (Peugeot 208 R2) wygrał cztery rundy, więc o jedną więcej od Ewy Wójtowicz (Citroen C2 R2), ale to jednak zawodniczka przez cały sezon prezentowała równiejsze tempo i to do niej należy najwyższy stopień podium.

Grupa N:

Podobnie, jak w Grupie A, również tutaj o czołowe pozycje walczyli kierowcy Mitsubishi Lancerów. Mimo, że Rafał Serafinowicz zabrakło na mecie finałowej rundy to nie przeszkodziło to, w obronie tytułu Mistrza Polski Grupy N, po który sięgnął drugi sezon z rzędu. Karol Krupa, drugi kierowca zespołu BorgWarner Racing Team wygrał trzy finałowe rundy i z dorobkiem 162 punktów może się cieszyć z tytułu I Wicemistrza (który podobnie jak zespołowy kolega Szymon Piękoś, wywalczył w nowym samochodzie). Podium uzupełnił Herbi (Lancer Evo X). Klasa N-2000 to pojedynki przede wszystkim trzech kierowców korzystających z różnych modeli Hondy Civic. Radosław Ćwięczek z dziewięcioma zwycięstwami był jednym z najskuteczniejszych zawodników tego sezonu. Oddał Marcinowi Popiela, swojemu głównemu konkurentowi tylko jedno sezonowe zwycięstwo. Czołową tróję uzupełnił Łukasz Kopiec. Debiutant GSMP startujący wspólnie z Michałem Tochowiczem w barwach ProfiAuto zabiera ze swojego pierwszego sezonu puchary i tytuł II Wicemistrza N-2000. Na czwarte miejsce, po dwóch zwycięstwach w Korczynie awansował Arkadiusz Borczyk (Honda Civic Type-R).

Grupa A/PL (narodowa):

W tej rywalizacji dominację Lancerów przełamał Michał Żywarski (Subaru Impreza). Jacek Handl (BMW M3/E36) wygrywał w grupie dwukrotnie (niedzielna runda w Załużu i sobota w Banovcach), ale na podium stawał w sumie ośmiokrotnie, więc tytuł I wicemistrza zapewnił sobie już podczas Grand Prix Sopot – Gdynia. Wyjątkowo udaną końcówkę sezonu miał Marcin Dopierała. Kierowca Mitsubishi Lancera EVO VI może świętować II Wicemistrza. Czwarte i piąte miejsce zajęli kierowcy Renault Clio – Mateusz Misiewicz i Marcin Wilusz. Tytuł II wicemistrza należy do Pawła Saneckiego, a łącznie w markowej klasie A/PL-Clio sklasyfikowano 8 kierowców.

Janusz Jania z całej stawki GSMP 2017, jako pierwszy mógł cieszyć się z tytułu mistrzowskiego. Kierowca Hondy Integra zapewnił sobie zwycięstwo w A/PL-2000 już w Słowacji, na cztery rundy przed końcem sezonu. Jego dorobek to prawie dwa razy więcej zdobytych punktów od bezpośredniego rywala i I Wicemistrza Macieja Kmiecika (Renault Clio). Sześć punktów mniej zdobył Jakub Kaszuba (Opel Astra GT). Czwarte miejsce zapewniła sobie Monika Zawodny (Renault Clio). Aż 6 z 8 zawodników sklasyfikowanych w klasie A/PL-1600 korzystało z Hondy Civic. W tym gronie prym wiodła czołowa trójka. Arkadiusz Borczyk zapisał na swoje konto aż dziewięć pierwszych miejsc, a najwyższy stopień w niedzielnej części rywalizacji w Limanowej zajął Tomasz Bartoszek. II Wicemistrz, Tomasz Kozicki ustąpił mu pięcioma punktami. Dwa ostatnie zwycięstwa w Korczynie należą do Radosława Ćwięczka, który właśnie startem w A/PL zakończył swój sezon. W ramach grupy narodowej rywalizowano jeszcze w A/PL+2000 (4x2) i A/PL-1150, ale zgodnie z Regulaminem Ramowym w tych klasyfikacjach indywidualnych nie wyłoniono mistrzów.

Grupa E0/PL (narodowa):

Rekordzistą pod względem odniesionych zwycięstw bez wątpienia jest Gabriel Kubit, który za kierownicą swojej Hondy Integra w Grupie E0/PL i w Klasie E0-2000 był niepokonany, aż 11-krotnie. Prezentował tak dobrą formę, że do wyniku końcowego skreślono jedno zwycięstwo, jako „najgorszy” wynik. Nawet I wicemistrz Mariusz Biały (BMW E30 320 IS) nie mógł dotrzymać kroku swojemu konkurentowi. W E0/PL-1600, E0/PL-1150, tak jak w E-I-1600 i E-I-1400 w tym sezonie nie przyznano tytułów.

Rywalizacja w Grupie Historycznej i wśród formuł:

Ze względu na różnice sprzętowe i inne osiągi w GSMP 2017 prowadzono równolegle cztery odrębne klasyfikacje. Porsche Carrera II Mistrza Polski Wojciecha Subocza było jednym z najbardziej charakterystycznych samochodów w tej kategorii, ale we wszystkich rundach kibice mogli podziawiać tak piękne klasyki, jak Subaru Legacy RS Wojciecha Koczeskiego, różne modele BMW, a w tym dwa BMW 2002 TI Jerzego Nowakowskiego i Mariusza Białego i dwa BMW E30 318 IS (Marcina Kacperka i Łukasza Bargiela). W Limanowej pojawił się Ford Escort oraz Lancia Beta Coupe, za kierownicą który pojawili się odpowiednio Arkadiusz Siewierski i Tomas Benik. Nie zabrakło legendy polskiej motoryzacji, którą reprezentowały trzy Fiaty 126p. Wśród 21 sklasyfikowanych zawodników znalazły się jeszcze trzy Porsche – dwie 911 RS Piotra i Christiana Zaleskich oraz 928 Mariana Czapki.

Aby wyrównać szanse historyki, ze względu na pojemność i homologacje były podzielone, na dziesięć klasy, ale tytuły mistrzowskie przyznano w dwóch z nich: w klasie C2-B5 dla Jerzego Nowakowskiego i w klasie C4.2-D, gdzie Mistrzem Polski został Wojciech Myszkier i Wicemistrzem Marcin Kacperek.

Na wyścigowe trasy w sezonie 2017 wyjechały także formuły i bolidy klasyfikowane w kategorii pojazdów z nadwoziem otwartym. Niestety w tym gronie barw Polski bronił tylko Paweł Rzadkosz (Intech 1000), ale w wynikach sklasyfikowano jeszcze dwóch Czechów i trzech Słowaków. Najwyżej znalazł się Jozef Beres jun. (Tatuus PY012), który zgromadził 2 punkty więcej od naszego rodaka.

Formuły to przede wszystkim jednak rywalizacja na szczeblu międzynarodowym w ramach rund IHCC, EHCC i FIA CEZ. Spośród rund w Załużu, Limanowej i Banovcach to na trasie Przełęczy pod Ostrą kibice mogli zobaczyć najbardziej widowiskową walkę w tej kategorii. Spośród 103 zgłoszeń aż 11 stanowiły właśnie formuły, a nie zabrakło takich zawodników, jak rekordzista trasy Christian Merli i wielokrotny mistrz Europy Simone Faggioli. Christian zgotował wszystkim nie lada niespodziankę i jeszcze bardziej wyśrubował najlepszy czas trasy, który teraz wynosi 1:53,546 sekundy.

Partnerzy i promocja GSMP:

Każdy wyścigowy weekend przynosił ogromną dawkę emocje, którymi mogliśmy się dzielić z kibicami i to nie tylko tymi, którzy tłumnie gromadzili się przy trasach. Dzięki zaangażowaniu firmy FCA Poland oraz marek Abarth i Red Bull MOBILEw promowanie cyklu, wzbogaciliśmy ofertę dla fanów wyścigów górskich o wiele atrakcji.

Sześciu kierowców rajdowych i wyścigowych wcieliło się w rolę gościa specjalnego i za kierownicą różnych modeli Abartha woziło zwycięzców konkursów po trasie wyścigu.

Ekipy Rally & Communication Team i Aztvpl wspólnie z 4turbo.pl z każdej rundy przygotowywały wyniki i podgląd na żywo z trasy wyścigu, dla każdego kibica dostępne przez internet. Fotografia UMA, Buchti.pl Promotion wspólnie z organizatorami i Działem Marketingu PZM - Maciek Różański, przygotowywali materiały prasowe (galerię zdjęć, klipy wideo i ponad 35 oficjalnych komunikatów) promowanych w mediach przez partnerów medialnych – portal autoklub i WP SportoweFakty oraz wiele akredytowanych mediów. Za nami pracowity i emocjonujący sezon, a przed nami realizacja kolejnych planów i pomysłów. Gratulujemy Mistrzom i wszystkim zawodnikom, osobom zaangażowanym w organizację, mediom i oczywiście kibicom, że mogliśmy wspólnie tworzyć magię Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2017. Tym czasem już jesteśmy myślami w kolejnym roku – do zobaczenia.