Przejdź do treści

Rally CommunicationUMA motowizja.jpg

uma

Terlikowski / Rybarczyk zwycięzcami 3. Rajd Memoriał im. Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza - Szepienice najlepszym „góralem”

Kacper Terlikowski i Patryk Rybarczyk odnieśli zwycięstwo w 3. edycji Platinum Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza. Załoga Lancera Evo X uzyskała prowadzenie na 3 odcinku specjalnym i utrzymała go do końca z przewagą 5,7 sekundy nad Tomaszem Kasperczykiem i Damianem Sytym.
opublikowano09.04.2019

Kacper Terlikowski i Patryk Rybarczyk odnieśli zwycięstwo w 3. edycji Platinum Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza. Załoga Lancera Evo X uzyskała prowadzenie na 3 odcinku specjalnym i utrzymała go do końca z przewagą 5,7 sekundy nad Tomaszem Kasperczykiem i Damianem Sytym. Trzeci stopień podium obronili Andrzej Szepieniec z Jarosławem Zawadzkim, wyprzedzając zwycięzców dwóch niedzielnych odcinków Łukasza Byśkiniewicza i Zbigniewa Cieślara o 1,9 sekundy.

uma

Sobotnie zmagania rozpoczęły się dwoma dwukrotnie przejeżdżanymi odcinkami w okolicach Łapanowa i Gdowa. Pierwszym liderem rajdu został Tomasz Kasperczyk z Damianem Sytym (Ford Fiesta R5) przejeżdżając odcinek Podolany z najlepszym czasem pokonując Łukasza Byśkiniewicza i Zbigniewa Cieślara oraz Andrzej Szepieniec z Jarosławem Zawadzkim. Na następnym odcinku (Sawa) zaczął padać ulewny deszcz w tych warunkach najlepiej poradziła sobie załoga Lancera Evo X wygrywając z Kasperczykiem i Szepieńcem, deszcz nie odpuszczał i już po 3 odcinku załoga Kacper Terlikowski i Patryk Rybarczyk utrzymali dobre tempo i wskoczyli na pierwszy stopień podium.

uma

Wielkie uznanie należy się dla zwycięzców klasy 2 Rafała Pochłopień i Bartłomieja Wątroba którzy w wysłużonej Astrze byli szybsi o 14,7 s od Tomasza Zbroi i Jakuba Wróbla oraz 53,3 s od Michała Bachuli i Mateusza Śliwy.
W klasie 1 zdominowała załoga Peugeot 208 Marek Bugajski i Adam Gładysz pokonując Rafała Kręciocha z Marcinem Drewniakiem o 7,5s oraz Janka Chmielewskiego Łukaszem Jastrzębskim o ponad 21s.
W GO+ Cars Historycznym Pucharze Południa najszybsze były załogi Audi Quattro – Artur Rowiński i Magdalena Tokarska, a za nimi Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński. Jednak zgodnie z ustalonym współczynnikiem w regulaminie zwycięzcą została załoga Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW E30 318is).

 

3. PLATINUM RAJD MEMORIAŁ JANUSZA KULIGA I MARIANA BUBLEWICZA
1. Kacper Terlikowski/Patryk Rybarczyk - Mitsubishi Lancer Evo X R4 22.04,2
2. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty - Ford Fiesta R5 +5,7
3. Andrzej Szepieniec/Jarosław Zawadzki - Mitsubishi Lancer Evo IX +14,5
4. Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar - Hyundai i20 R5 +16,4
5. Waldemar Kluza/Bartosz Herban - Mitsubishi Lancer Evo IX +30,0

 

Pierwsze memoriałowe zawody w Wieliczce odbyły się w 2007 r. i miały postać niespełna dwukilometrowego wyścigu ulicznego. Po tegorocznym PLATINUM 3. Rajdzie Memoriale Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza trzeba stwierdzić, że stał się pełnowymiarowym rajdem o wysokim stopniu trudności i ciekawej dramaturgii.

suss

Losy rywalizacji rozstrzygnęły się w sobotę. Wbrew prognozom przelotny deszczyk nie ustał, lecz zmienił się w ulewę, na którą wiele załóg nie było przygotowanych pod względem doboru opon i ustawienia aut. Zdobycze z pierwszych sekcji dawały przewagę wystarczającą aż nadto, by nie dać się wyprzedzić na niedzielnych próbach – rozgrywanych w niemal upalnych warunkach, ale zbyt krótkich (łącznie 4,5 km), by zmienić losy zawodów. Dotyczy to wszystkich klasyfikacji, tzn. generalnej (równoznacznej z klasą 3) oraz klas 2 i 1. Liderzy po sobocie mieli taką przewagę, że dowieźli swe czołowe lokaty mimo, że na powtarzanym odcinku specjalnym „Solne Miasto” zajmowali dalsze miejsca. W kl. 3 (i w generalce) oba niedzielne oesy wygrali Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar, w kl. 2 – Tomasz Zbroja/Jakub Wróbel, a w kl. 1 – Jan Chmielewski/Łukasz Jastrzębski, ale w niczym nie mogło to zniwelować przewagi, którą mieli po sobocie triumfatorzy tych klasyfikacji: Kacper Terlikowski/Patryk Rybarczyk, Rafał Pochłopień/Bartłomiej Wątroba oraz Marek Bugajski/Adam Gładysz. Bez wątpienia na uwagę zasługuje 7. miejsce w generalce załogi Pochłopień/Wątroba, wywalczone w wiekowym Oplu Astra GSi.

Wielicka impreza zainaugurowała także nowy, regionalny cykl pod nazwą GO+CARS Historyczny Puchar Południa, w którym obowiązują specyficzne współczynniki pojazdów, a klasyfikacje są prowadzone w czterech odrębnych kategoriach. Ich zwycięzcami zostali Jakub Wolski/Bartosz Krawiec (HPP4), Andrzej Banaś/Rafał Chronowski (HPP3), Artur Burtan/Marek Urban (HPP2) oraz Tomasz Curyło/Marek Leśnik (HPP1).

Uczestnicy Memoriału (m.in. Tomasz Kasperczyk i Łukasz Byśkiniewicz) z uznaniem komentowali poziom sportowy i organizacyjny. Podkreślali, że zawody w obecnej postaci zasługują na rozwinięcie do rangi pełnokrwistej rundy RSMP. Czy takie życzenia mają szansę spełnienia – trudno być optymistą, gdy weźmie się pod uwagę pewne specyficzne utrudnienia organizacyjne, utrzymujące się w wielu rejonach Małopolski (coraz gęstsza zabudowa i narastająca niechęć niektórych lokalnych społeczności, czego efektem była konieczność radykalnego skrócenia odcinków specjalnych Podolany 1/3).

Niewątpliwym sukcesem wielickiej imprezy jest podtrzymywanie pamięci o dwóch wybitnych polskich rajdowcach – Januszu Kuligu i Marianie Bublewiczu. Kult tych kierowców nie tylko trwa, ale obejmuje kolejne młode pokolenia i kierowców, i kibiców. Polski sport (nie tylko samochodowy) łaknie takich legend i takich autorytetów, jak niezapomniani Janusz Kulig i Maria Bublewicz.

Rajd miał dobrą oprawę medialną (m.in. liczne relacje w programie TVP Kraków i Radia Kraków). Dopisali także atrakcyjni goście specjalni, w tej liczbie gwiazda cross-country i driftingu Jakub Przygoński, trzykrotny mistrz Polski Bryan Bouffier (jechał kopią rajdówki Mariana Bublewicza, funkcyjnym Fordem Sierra RS Cosworth z Beatą Bublewicz jako pilotem), mistrz świata FIA w rajdach nowych energii Artur Prusak w otwierającej Tesli 3, gwiazda amerykańskich rajdów Piotr Fetela w funkcyjnym Fordzie Fiesta Proto z pilotem Janusza Kuliga, Słowakiem Emilem Horniaczkiem, czy też uczestniczka wyścigowego KIA PLATINUM Cup, Węgierka Adrienn Vogel, jadąca w klasie 2 Fordem Fiesta R2.

uma

Przedstawiciele organizatorów odebrali od startujących załóg i od obserwatorów wiele wyrazów uznania za wysoki poziom imprezy, a także liczne zachęty do rozwijania Memoriału. Komplementowany był Andrzej Garycki, wicedyrektor organizacyjny, który przed trzynastu laty zainicjował Memoriały i jest w nie rokrocznie zaangażowany.

Pięknym dopełnieniem sportowego wydarzenia stało się w sobotę uroczyste nadanie imienia Janusza Kuliga rondu w Gdowie. Jest to fragment drogi wojewódzkiej 966 (Wieliczka-Tymowa), należący do obwodnicy Gdowa, ważnej inwestycji komunikacyjnej, która została oddana do użytku we wrześniu 2018 r.

Grzegorz Chmielewski
Fot. Mariusz Süss / Fotografia UMA