Przejdź do treści

Rally CommunicationUMA motowizja.jpg

uma

Wyścigi górskie – Spotkania na szczycie

Tylko w jednej konkurencji motosportu można spotkać tak dużą ilość różnych grup startujących samochodów. Tą konkurencją są wyścigi górskie.
opublikowano16.04.2019

 

Tylko w jednej konkurencji motosportu można spotkać tak dużą ilość różnych grup startujących samochodów. Tą konkurencją są wyścigi górskie.

Aby przybliżyć czytelnikom tytuł tego artykułu przekazujemy kilka informacji o tej konkurencji motosportu.

Poniżej krótkie informacje dotyczące tej konkurencji.

 

1. Zawody.

Wyścigi górskie rozgrywane są na okazjonalnych trasach przygotowanych pod względem bezpieczeństwa do rozegrania zawodów. W Polsce trasy mają długość od 3 do 6 km i w ramach jednego weekendu odbywają się dwie osobne rundy. W piątek organizowane jest badanie kontrolne i odbiór administracyjny, które niejednokrotnie odbywają się  w miejscach do których kibice mogą  łatwo dotrzeć aby obejrzeć sportowe samochody np. w centrum miasta lub na molo w Sopocie.

Podczas każdego wyścigowego dnia kierowcy pokonują trasę 4 lub 5-krotnie w tym pierwsze podjazdy są podjazdami treningowymi natomiast dwa ostatnie podjazdami wyścigowymi.

Po każdym podjeździe kierowcy spotykają się na szczycie – jak w tytule a po ukończeniu podjazdów przez wszystkich uczestników odbywa się wspólny zjazd.

Wygrywa kierowca, który w swojej grupie lub klasie uzyska najniższy średni czas obliczony z dwóch podjazdów wyścigowych.

Wyścigi górskie pod względem charakterystyki tras przypominają rajdy ale w wyścigach startuje tylko kierowca  (bez pilota). Pod względem sportowym kierowcę sportowego w wyścigach górskich można porównać do sprintera w biegach lekkoatletycznych natomiast kierowcę rajdowego do biegacza długodystansowego.
W roku 2019 w Polsce odbędą się zawody międzynarodowe najwyższej rangi. Po raz 6  odbędzie się runda Mistrzostw Europy na trasie w Limanowej oraz kolejna runda Europejskiego Pucharu na kultowej trasie w Załużu.

Zawody międzynarodowe dają możliwość spotkania i obejrzenia w naszym kraju najlepszych kierowców wyścigowych i obejrzenia ich zmagań oraz bardzo ciekawych samochodów.

Dodatkowo należy wspomnieć również o najnowszej inicjatywie FIA polegającej na organizowania co 2 lata wyścigów MASTERS. Są to wyścigi, w których mogą startować tylko najlepsi zawodnicy ze wszystkich krajów europejskich – jak w tytule SPOTKANIA NA SZCZYCIE.

Ostatnie wyścigi Masters rozegrano w 2018 roku we Włoszech. Zawody  te były świętem motosportu z uwagi na niepowtarzalną rywalizację około 200 kierowców oraz niesamowity klimat zawodów i znakomite wyniki uzyskane przez polskich kierowców.

 

2. Kilka słów o samochodach.

W wyścigach górskich oprócz samochodów budowanych specjalnie do wyścigów górskich mogą startować samochody z innych konkurencji motosportu (od Fiata 126 do samochodów Porsche lub WRC). Dla kibiców najważniejszą informacją będzie podanie krótkich opisów dopuszczonych samochodów.

2.a. Grupa samochodów zbudowanych zgodnie  z aktualnymi przepisami FIA, które mogą startować w wielu konkurencjach a znanych najczęściej z rajdów i tj.:

- samochody Grupy N, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest bardzo ograniczony i samochody tej grupy przypominają najbardziej samochody produkcyjne. Pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne np. nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów.

- samochody Grupy A, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N. Dozwolone są m. in. modyfikacje części silnika (głowica, tłoki, wałki rozrządu oraz stosowanie homologowanych sportowych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów.
W wyścigach górskich samochody z silnikami doładowanymi mogą startować bez tzw. ograniczników doładowania tzw. zwężek wymaganych w rajdach.

- samochody grupy R, samochody budowane do rajdów.

uma

 

2.b. Grupa samochodów historycznych do której zaliczamy:

- samochody historyczne zbudowane wg przepisów FIA  i obejmuje samochody produkowane w okresie przedwojennym aż do roku 1990,

-  samochody post-homologacyjne czyli samochody produkowane i homologowane od 1991 roku. Samochody te utraciły już ważność kart homologacyjnych FIA i startują według przepisów krajowych, które pozwalają im na dalsze sportowe życie. Samochody te posiadają oznaczenie grup A/PL lub N/PL.

Należy podkreślić, że samochody historyczne muszą spełniać wymóg tzw. oryginalności, czyli muszą być zbudowane z oryginalnych części i spełniać wymagania przepisów technicznych z okresu wiekowego z jakiego pochodzą.
 

2.c. Grupa samochodów budowanych specjalnie do wyścigów górskich:

- samochody Super Cars, samochody zbudowane wg przepisów FIA. Samochody o najwyższych osiągach z uwagi na dopuszczony bardzo szeroki zakres modyfikacji. Samochody te mogą charakteryzować się stosowaniem silników o mocach do 900 KM przy jednoczesnej niskiej masie pojazdu,

-  samochody grupy E-1, samochody zbudowane wg przepisów FIA oraz narodowych, w których ograniczona została głównie maksymalna pojemność skokowa do 3500 cm3. Pomimo tego silniki w tych samochodach mogą posiadać moce na poziomie 600 KM.

uma rataj

 

uma kubit

 

2.d. Grupa samochodów wyścigowych tzw. „otwartych” jedno lub dwumiejscowych:
 

- samochody jednomiejscowe (E2/SS) nazywane najczęściej „formułami” gdyż swoją budową i wyglądem przypominają samochody formuły 1,

- samochody dwumiejscowe (E2/S.C.) nazywane często „szufladami” gdyż posiadają specyficzną budowę nadwozia. Samochody te są bardzo popularne w krajach Europy zachodniej.

Samochody te mają ograniczoną pojemność skokową silników w klasach do 2000 cm3 lub do 3000 cm3 ale uzyskiwane czasy przejazdów wyścigowych (z uwagi na niską masę, specyficzną budowę i aerodynamikę) są niejednokrotnie krótsze na przykład od samochodów Super Cars (na suchej nawierzchni).

Należy poinformować, że możliwość startów oraz oglądania tych samochodów w 2019 roku jest ograniczona tylko do zawodów, które odbywają się na trasach dopuszczających starty tych samochodów np. trasa w Załużu, w Limanowej i na Słowacji w Banovcach.
 

uma rzadkosz

 

2.e. Grupa samochodów dedykowana dla początkujących kierowców sportowych (E0).

W grupie tej mogą startować tylko kierowcy, którzy uzyskali licencję sportową i zamierzają zdobywać pierwsze doświadczenia przy jednocześnie niskim poziomie kosztów przygotowania samochodu.
Samochody w tej grupie startują według narodowego regulaminu, który ogranicza pojemność skokową silników do 2000 cm3 oraz zakres modyfikacji.

 

uma

 

3. Teraźniejszość i spojrzenie w przyszłość.

 

Wyścigi górskie w wielu krajach cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i podobną tendencję obserwujemy również w Polsce a rosnącą popularność można przypisać między innymi:

- pod względem sportowym wyścigi górskie zapewniają możliwość obiektywnego konkurowania

gdyż założeniem jest żeby każdy zawodnik pokonywał trasę w identycznych warunkach jak jego konkurenci z grupy i klasy (czystość i przyczepność nawierzchni a także warunki bezpieczeństwa na trasie). Dodatkowo możliwość rywalizowania z samochodami podzielonymi na grupy i klasy o zbliżonych parametrach technicznych, zgodnych z międzynarodowymi przepisami FIA a także grup narodowych wg przepisów PZM.

- możliwość konkurowania przy relatywnie niskich kosztach udziału w zawodach oraz bardzo niskim współczynniku zużywania się sprzętu.

- możliwość współzawodnictwa z zawodnikami zagranicznymi podczas zawodów międzynarodowych. Dodatkowo wszystkie rundy GSMP są „otwarte” tzn. mogą się do nich zgłaszać zawodnicy zagraniczni.  

uma kluza

 

Należy poinformować, że Międzynarodowa federacja FIA planuje wprowadzenie do wyścigów górskich nowatorskiego systemu podziału samochodów na kategorie o nazwie Performance Factor.

Założeniem tego systemu jest ograniczenie ilości grup i klas jakie funkcjonują obecnie w zawodach międzynarodowych oraz krajowych. Zaplanowane jest dokonanie podziału samochodów na maksymalnie 6 kategorii. O przydziale do danej kategorii  decydować będzie indywidualny dla każdego samochodu wskaźnik Performance Factor, który zostanie wyliczony według parametrów technicznych samochodu. Wprowadzenie danych do aplikacji Performance Factor będą dokonywać zawodnicy a ich weryfikacja  odbywać się będzie podczas badan kontrolnych samochodów.

Pod podanym poniżej linkiem zamieszczona została aplikacja, w której można wprowadzić dane samochodu i zobaczyć do jakiej kategorii będzie przypisany dany typ/model samochodu w zależności od zastosowanych modyfikacji.

Aplikacja jest dostępna w dwóch wersjach tj. w tzw. „treningowej” dla wszystkich zainteresowanych oraz w wersji dla zawodników po wcześniejszym zalogowaniu się.

Zaleca się wszystkim zainteresowanym zawodnikom zapoznanie się z podanymi informacjami oraz przeprowadzenie prób wprowadzenia danych swojego samochodu, ponieważ w sezonie 2019 system ten będzie testowany również na rundzie Mistrzostw Europy w Limanowej.

uma limanowa

 

Informacje dotyczące systemu Performance Factor zostały w ostatnich dniach zamieszczone  na stronie FIA. Szczegółowe informacje można znaleźć pod adresem

 

www.fiaperformancefactor.com

 

oraz link, poniżej,

 

https://www.fia.com/news/hill-climb-try-out-online-performance-factor-calculator

 

Autor : Marek Szczechura
Fot.: Agencja UMA