Po rocznej przerwie wraca Bieszczadzki Wyścig Górski Valvoline!
Po przerwie spowodowanej pandemią COVID – 19 i odwołaniu przez FIA – Międzynarodową Federację Samochodową zarówno FIA EHC (Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich) jak i FIA IHC ( Międzynarodowy Puchar FIA w Wyścigach Górskich), Automobilklub Małopolski Krosno wraca na arenę największych międzynarodowych imprez wyścigowych, przygotowując 47. Bieszczadzki Wyścig Górski Valvoline.
Rozgrywane w terminie 21 – 23 maja zawody rozpoczną zarówno krajowy cykl Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski i GSMP Hist., jak i zmagania kierowców z całej Europy podczas FIA IHC i FIA CEZ – Mistrzostw Europy Strefy Centralnej FIA. Wyścig, który tradycyjnie odbędzie się na kultowej trasie Wujskie – Tyrawa Wołoska, będzie także 5 i 6 Rundą MMSR – Mistrzostw Słowacji. Już dziś napływają do siedziby Automobilklubu Małopolskiego Krosno wstępne zgłoszenia, m.in. Sebastiena Petit (FRA), szóstego kierowcy w Mistrzostwach Europy FIA 2019 czy dysponującego potężnym Renault Sport RS 01 Philippe Schmittera (FRA).
Tegoroczne Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski składać się będą z ośmiu wyścigów rozgrywanych na polskich i słowackich trasach, aż w sześciu będą mogli startować kierowcy tzw. bolidów – otwartych aut jednomiejscowych. Dotychczas w Polsce takie możliwości miały tylko dwie trasy: Bieszczadzkich Wyścigów Górskich oraz będących rundami FIA EHC wyścigów w Limanowej. W 2020 bolidy pojawiły się także na trasie organizowanego także przez Automobilklub Małopolski Krosno wyścigu Prządki ( okolice Korczyny k. Krosna).
Tegoroczne starty wyścigowe polscy zawodnicy zakończą podczas organizowanej co dwa lata prestiżowej imprezy FIA Hill Climb Masters; w tym roku wyścig mistrzów, gromadzący reprezentacje z ponad 20 krajów Europy odbędzie się w październiku w Bradze w Portugalii. W Regulaminie Ramowym GSMP na sezon 2021 pojawiły się istotne nowości: po raz pierwszy do startów w zawodach dopuszczeni będą kierowcy od 16 roku życia, stworzono także odrębną grupę dla tzw. Cross Carów – lekkich pojazdów znanych wcześniej tylko z rallycrossu, autocrossu czy rajdów crossc country. FIA dokonało także modyfikacji tzw. Performance Factor – współczynnika technicznego , na podstawie którego samochody klasyfikowane są w poszczególnych grupach.
Bieszczadzkie Wyścigi Górskie zostały zapoczątkowane w 1979 roku, pierwszym zwycięzcą imprezy był czołowy polski kierowca rajdowy, wicemistrz Europy Marian Bublewicz, jadący wtedy Oplem GTE 2000. Na liczącej dziś 4688 metrów trasie aż 12 – krotnie zwyciężał Mariusz Stec, 7 razy na najwyższym stopniu podium stawał Andrzej Godula, 6 razy wygrywał Robert Steć.
Od 2016 rekord trasy należy do Vaclava Janika (CZE) który bolidem Norma M 20 FC pojechał z czasem 2:13,614. Najwyższa zmierzona prędkość kierowcy samochodu : „z dachem” to 245 km/h ( Szymon Łukaszczyk (POL) w 2019.
Dyrektorem tegorocznego wyścigu będzie Paulina Florek, która w tej roli zadebiutowała w zeszłym roku podczas jesiennego Wyścigu Prządki Valvoline. Międzynarodowemu Zespołowi Sędziów Sportowych przewodniczyć będzie Viktor Levec ze Słowenii, Obserwatorem FIA po raz kolejny będzie Sanjin Paro (HRV). Polski Związek Motorowy reprezentować będzie w roli Obserwatora Łukasz Biegus. Nie zabraknie także obserwatorów technicznych: ze strony FIA będzie to Rudgier Kleinschmidt zaś PZM Marek Szczechura.
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Wyścigu, prezes Automobilklubu Małopolskiego Robert Szelc zapowiedział podczas zorganizowanej w Krośnie w Ośrodku Szkolenia Kierowców DUET konferencji prasowej organizację próby Stewarta w której udział może wziąć każdy uczestnik wyścigu. Próbę swoich sił będzie można przeprowadzić w piątek 21 maja, w okolicy odbywających się tam Odbioru Administracyjnego i Badania Kontrolnego. Przedstawił także stan prac na trasie wyścigu – w celu dalszego poprawiania bezpieczeństwa zawodników montowanych jest blisko 500 metrów dodatkowych barier energochłonnych. Współpracę z 47. Bieszczadzkim Wyścigiem Górskim Valvoline zadeklarowało Stowarzyszenie Polska Ekologia realizujące projekt Polska smakuje w regionach finansowanego z Funduszu promocji mięsa wołowego, wieprzowego, warzyw oraz zbóż. Jego prezes Paweł Krajmas podjął się niebanalnego zadania – przygotowywania dla zawodników poczęstunku - specjalnych ekologicznych posiłków opartych na produktach regionalnych Podkarpacia, uwzględniających jednak elementy typowo sportowej diety. Pozostałymi partnerami wyścigu, oprócz tytularnego sponsora – firmy VTD Oleje – polskiego dystrybutora marki Valvoline, będą m.in. Ośrodek Szkolenia Kierowców Duet, Salony Jubilerskie Rubicello, Autosan, Transprzęt Eba sp. Z o.o., Greinplast Podkarpacie. Rajdy i wyścigi nie mogłyby się odbywać bez wsparcia samorządów, na których terenie zawody są organizowane. Realizację 47. BWG wspierają Miasto Sanok i Starostwo Powiatowe Sanok.
Zawody rozpoczną się w Sanoku w piątek 21 maja Odbiorem Administracyjnym i Badaniem Kontrolnym samochodów. Ze względu na pandemię COVID - 19 obowiązkowa odprawa zawodników odbędzie się drogą elektroniczną – online.
W sobotę o godz. 13.30 i 15.30 odbędą się ( poprzedzone porannymi podjazdami treningowymi) podjazdy wyścigowe 1 Rundy GSMP i 5 Rundy MMSR. W niedzielę o godz. 13.00 i 15.00 odbędą się podjazdy wyścigowe wszystkich klasyfikacji, zarówno mistrzostw Polski i Słowacji jak i FIA IHC i FIA CEZ – zawodnicy z tych klasyfikacji w sobotę będą odbywali podjazdy treningowe.
Szczegółowe informacje dotyczące 47. Bieszczadzkiego Wyścigu Górskiego Valvoline znaleźć można na stronie internetowej wyścigu bieszczadzkiwyscig.pl Automobilklubu Małopolskiego Krosno www.automalop.pl i Polskiego Związku Motorowego www.gsmp.pzm.pl oraz na profilach facebookowych.