Przejdź do treści

Rally CommunicationUMA motowizja.jpg

uma

Powrót wyścigów górskich

Po „zamrożeniu” pierwszej części sezonu z powodu COVID 19 zawodnicy wracają na trasy wyścigów górskich.
opublikowano16.07.2020

Po „zamrożeniu” pierwszej części sezonu z powodu COVID 19 zawodnicy wracają na trasy wyścigów górskich. Wprawdzie FIA odwołało w tym roku najważniejsze cykle – FIA EHC – Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich oraz FIA IHCC ( Puchar FIA w Wyścigach Górskich), jednak mistrzostwa poszczególnych krajów się odbędą, według zmienionego, zredukowanego kalendarza. W przypadku Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, po przesunięciu przez federację słowacką SAMS lipcowego   terminu wyścigu w Banovcach (SVK), trwają wspólne uzgodnienia dotyczące ewentualnego  rozegrania tego wyścigu jako mistrzostw obu krajów w innym, jesiennym, terminie.

Dla polskich zawodników tegoroczne zmagania  rozpoczną się nad Zatoką Gdańską, gdzie w dniach 14 – 16 sierpnia odbędzie się kolejne Grand Prix Sopot – Gdynia. Jesienna część GSMP to Wyścig Prządki ze startem w Korczynie k. Krosna ( 18 – 20.09) i zawody w Dobsinie na Słowacji (25 – 27.09), na pięknej trasie, na której rozgrywane są FIA EHC. Polacy będą mieli okazję do konfrontacji z kolegami ze Słowacji i z Czech.

uma

Trasa Grand Prix Sopot – Gdynia jest najkrótszą w mistrzostwach, liczy 3050 m.

Wyścig Górski Prządki to trasa o długości  4540 m, zaś podjazd na Dobšinsky Kopec (SVK). niedaleko Popradu, (250 kilometrów od Krakowa),  to aż 6810 m  wyremontowanego niedawno asfaltu ; tu  co roku rozgrywane są FIA EHC. Słowaccy organizatorzy, szacują, że na starcie pojawi się ponad 200 współczesnych i historycznych aut wyścigowych. Pozostaje jeszcze wspomniany wyścig w Banovcach, na malowniczej trasie na Jankov Vrsok, tu podjazd liczy 3700 m.

 

To oczywiście plany, wszyscy zdają sobie sprawę, że mogą zostać zmienione z przyczyn epidemiologicznych. Najważniejsze jest jednak zdrowie kierowców, ich ekip, organizatorów i kibiców. Właśnie kibice mogą się spodziewać istotnych zmian i ograniczeń związanych z oglądaniem zawodów.

Sezon 2020 jest  także przełomowy dla zawodników, jeśli chodzi o przygotowanie samochodów. Dotychczasowe grupy i klasy zostaną zastąpione przez nowe, uwzględniające tzw. Performance Factor. Według FIA stosowanie współczynnika PF ma z jednej strony uprościć klasyfikowanie aut, z drugiej umożliwić w przyszłości starty w wyścigach górskich pojazdów, które dotychczas nie mieściły się w żadnej z kategorii ( np. auta z DTM i innych cykli wyścigów torowych).
 

Marek Szczechura – Delegat Techniczny PZM:

Wdrożenie nowego systemu PF przez federacje polską oraz słowacką jest nowym wyzwaniem dla zawodników oraz organizatorów.
Założeniem systemu Performance Factor jest podzielenie samochodów na grupy i kategorie tylko według poziomu ich osiągów sportowych; jednocześnie przestaje funkcjonować podział na grupy np. N, A, R, GT i E1. Samochody muszą spełniać wymagania regulaminów technicznych, które są obecnie bardzo uproszczone w zakresie możliwości stosowania modyfikacji samochodów.
- wskaźnik PF jest obliczony dla każdego samochodu przy użyciu specjalnej aplikacji FIA, która uwzględnia cały szereg parametrów technicznych samochodu, takich jak: masa samochodu, parametry silnika, parametry układu napędowego i kół, budowę i konstrukcję nadwozia oraz zastosowane elementy aerodynamiczne,
- samochody objęte tym systemem zostały podzielone tylko na 5 grup ale w sezonie 2020 zastosowany został jeszcze podział na dwie klasy w grupach 2,3,4,i 5.
- samochody z najniższymi wartościami wskaźników PF to są samochody „najmocniejsze” i będą startować w 1 grupie,
- założeniem systemu PF oraz wprowadzenie podziału na klasy jest zapewnienie kierowcom/zawodnikom rywalizowania samochodami, które posiadają bardzo zbliżone parametry techniczne.
Należy podkreślić, że pozostały nadal oddzielne grupy, które cieszą się dużym zainteresowaniem zawodników oraz wykazywały stały wzrost frekwencji tj.:
- grupa samochodów historycznych mające sportową historię od okresu przed II wojną światową oraz homologowanych do końca 1990 roku, które spełniają wymagania międzynarodowych przepisów FIA,
- grupa narodowa tzw. samochodów post-homologacyjnych (homologowanych od roku 1991 do roku 2001), w której startują samochody przygotowane zgodnie przepisami międzynarodowymi jakie obowiązywały w wyżej wymienionym okresie historycznym,
- grupa narodowa utworzona dla popularnych samochodów produkowanych w Polsce Fiat Cinquecento i Seicento, dla których zorganizowano pierwsze markowe rozgrywki pucharowe w latach 90,
- grupa przewidziana tylko dla samochodów FIAT/FSM 126 czyli kultowych „maluchów”. Dla tych samochodów przewidziano możliwość rywalizacji na dwóch poziomach technicznych tj. samochody z niewielkimi modyfikacjami (seryjne) oraz zaawansowanymi modyfikacjami (wyczynowe),
- została utrzymana również klasyfikacja w grupie E0, dedykowanej dla początkującym i młodych zawodnikom; oczywiście została utrzymana zasada, że mogą oni startować samochodami o ograniczonych osiągach określonych również współczynnikiem PF.

  Na stronie Polskiego Związku Motorowego www.pzm.pl znajduje się aktualny Regulamin Ramowy GSMP 2020, w najbliższym czasie możemy się spodziewać dodatkowych  komunikatów dla Zawodników.

Mariusz Sűss

Foto: Agnieszka Wołkowicz Agencja UMA Małopolska, Mariusz Sűss